Zakelijke Mediation
Conflicten die 'onmogelijke projecten' worden
Een goede samenwerking en onderlinge communicatie zijn essentieel voor organisaties én het welzijn van medewerkers. Er voor zorgen dat dit (weer) tot stand komt is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Zowel in mijn werk als Mediator als bij mijn interimmanagement en veranderopdrachten. Waar samengewerkt wordt of verandering nodig is, kunnen conflicten ontstaan. Deze kunnen ontaarden in ‘onmogelijke projecten’ wanneer er tegengestelde belangen zijn met oplopende emoties en het betrokkenen niet meer lukt om er samen uit te komen. Dit kunnen conflicten zijn tussen medewerkers, tussen een medewerker en diens leidinggevende of tussen zakenpartners.
Conflicten op de werkvloer die ontaarden in verstoorde samenwerking, stevige woordenwisselingen (of erger) of ziekmeldingen? Lukt het betrokkenen niet meer om er samen uit te komen? Herken je een situatie zoals hier in deze korte video te zien is?
Mediation kan dan een goede interventie zijn en bijdragen aan verbetering van de samenwerking en verstandhouding tussen collega's of zakenpartners.
Hellen de MfN-mediator
Een goede samenwerking en constructieve communicatie zijn essentieel – maar niet vanzelfsprekend. In mijn werk als MfN-registermediator, interimmanager en veranderkundige help ik mensen om (weer) met elkaar in gesprek te gaan, juist als het spannend wordt of vastzit. Ik breng rust, creëer een veilige sfeer en begeleid mensen om hun ‘onmogelijke samenwerking’ bespreekbaar te maken. Om hen vervolgens te laten onderzoeken welke mogelijkheden zij zien voor duurzame oplossingen voor de toekomst.
Mijn stijl is mensgericht, energiek en oplossingsgericht. Ik stimuleer partijen om zélf verantwoordelijkheid te nemen voor hun aandeel én voor een duurzame oplossing. Niet voor niets word ik weleens ‘chef onmogelijke projecten’ genoemd. Wat mij drijft? Het moment waarop mensen stoppen met praten over elkaar en weer beginnen te luisteren naar elkaar. Daar, in dat gesprek, begint echte verandering.
Van mensen die ik als Mediator begeleid krijg ik terug dat mijn rust, oprechte interesse in mensen en luistervaardigheden, gecombineerd met mijn ervaring als leidinggevende en veranderkundige, zorgen voor een goede en zorgvuldige begeleiding van conflictsituaties. Ik haal dan ook energie en plezier uit het begeleiden van mensen in hun Mediationproces.
Aanpak
De Mediation wordt gestart met individuele voorgesprekken, waarna het eerste mediationgesprek met alle deelnemers gezamenlijk wordt gevoerd. Afhankelijk van de situatie kunnen een of meerdere gesprekken wenselijk en nodig zijn.
Mediationopdrachten doe ik apart van mijn leidinggevende- en verandermanagementopdrachten, zodat ik als Mediator volledig onafhankelijk en onpartijdig kan zijn.
Hoe de stappen in een Mediationtraject er uit zien, zie je in dit plaatje:
Contact
Hellen Kloeze ConsultingOudedijk 53b
3062 AC Rotterdam
06-48660988
info@hellenkloezeconsulting.nl