Oplossingen!

Onmogelijke projecten

Herken je binnen jouw organisatie dergelijke 'hoofdpijnvraagstukken"? Voor mij zijn dergelijke situaties interessante uitdagingen, die ik met plezier oppak. Door er met een frisse blik naar te kijken en mijn ervaring als bedrijfskundige en interim-, project- en verandermanager in te zetten, heb ik diverse 'onmogelijke projecten' tot een goed resultaat weten te brengen.

Mijn interesse voor 'onmogelijke projecten' ontstond 18 jaar geleden toen ik in Suriname woonde en voor CKC Kersten ging werken. De toenmalig Directeur van dat bedrijf gaf mij, Hoofd Business Development, de opdracht om de stafafdelingen van drie bedrijven die bouwmaterialen produceerden samen te voegen. Een leerzaam en leuk traject in een land waar ik toen pas enkele maanden woonde en wat ik, samen met de Directeuren van deze werkmaatschappijen, tot een goed resultaat heb weten te brengen. Na drie jaar met plezier in Suriname gewoond en gewerkt te hebben, kreeg ik terug in Nederland meer van dergelijke speciale opdrachten. Bij Stedin kreeg ik van mijn mede-MT-leden de titel ‘chef onmogelijke projecten’ voor het oppaken en oplossen van de problematieken rondom 'sloop', 'dijkversterkingen' en 'overlegstructuren', maar ook voor het opzetten van een nieuw accountmanagementteam en het reorganiseren van de afdeling. Een overzicht van mijn 'onmogelijke projecten' kan je bekijken op mijn LinkedInpagina.

Mijn opdrachtgevers waarderen dat ik met alle betrokkenen in contact treed, heldere analyses maak en gezamenlijk tot goede en werkbare oplossingen kom.  Met als resultaat heldere processen, taak- en rolverdelingen, betere samenwerking, tevreden klanten, meer omzet en minder uitval en herstelwerkzaamheden.

 

Droomorganisatie

Als de medewerkers van jouw organisatie gevraagd zou worden hoe hun droomorganisatie er uit ziet, schetsen zij vaak een heel ander beeld dan de huidige situatie. Als verandermanager help ik organisaties en afdelingen om hun droom vorm te laten geven en te realiseren. Dan wordt er weer met plezier samengewerkt en staat de klant (weer) centraal. In deze trajecten betrek ik alle teamleden, omdat ik geloof dat medewerkers zelf heel goed weten wat goed gaat en wat verbeteren kan worden. Mijn aanpak begint met het uitdagen van de leidinggevende(n) worden om hun doel- en probleemstelling helder te krijgen. In 1-op-1 gesprekken leer ik de medewerkers kennen en zij mij. Ik ben geïnteresseerd om van medewerkers te horen wat goed gaat in hun werk, hoe ze functioneren en hoe goed de samenwerking met collega's en klanten is en wat op deze vlakken beter kan en wat voor verbeterideeën zij hebben.

In workshops nodig ik de medewerkers uit om hun 'droomorganisatie' te schetsen. Hoewel deze vraag in eerste instantie soms vragende blikken oplevert is mijn ervaring dat een ieder hier op zijn/haar eigen manier invulling aangeeft. Vervolgens wordt de gezamenlijke droomorganisatie geschetst. Stapsgewijs wordt gezamenlijk de weg van de huidige situatie naar de droomorganisatie bepaald. Door deze co-creatieve pragmatische opzet van bijeenkomsten met de betrokkenen, wordt gezamenlijk een gedragen veranderaanpak ontwikkeld, wat tot duurzame verbeteringen leidt.

Om resultaten en stappen inzichtelijk te maken en eenvoudig te kunnen volgen, maak ik regelmatig gebruik van o.a. visueel management, scrum en andere technieken. Ook heb ik ervaring met het begeleiden van zelfsturende teams. Door het doelgericht samenwerken te borgen in de organisatie blijven teams ook in de toekomst met plezier en energie goed samenwerken. Zo ontstaat een professionelere, klantgerichtere organisatie waar succesvol en met plezier en energie zowel in- als extern wordt samengewerkt.
 

Hulp nodig bij onmogelijke projecten of het realiseren van een droomorganisatie? 

Graag ga ik met je in gesprek over hetgeen er bij jullie speelt en wat ik daarin van jouw organisatie kan betekenen. Ik verzorg opdrachten voor MKB ondernemingen in de zakelijke dienstverlening en begeleid zowel professionals als ondersteunende afdelingen. Ik doe dat in de vorm van workshops, projecten en interim-opdrachten, voor één of meerdere dagen per week.

Voor inspiratie, luister naar dit interview dat Sandra Jongenburger van Rabobank Rotterdam tijdens een Rabobank Powerlunch met mij had.

Dank aan Rachel van der Kaaij voor het maken van de film.

Contact

Hellen Kloeze Consulting

3062 AC Rotterdam

06-48660988

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.